09 July 2009

Copy you 5 and 9 (Terima anda 5 dan 9)

We often hear to the above quote by ham radio. "I copy you 5 and 9!" is a common report on transmission received by one party from another. In voice transmission, we basically use this 'audio report' on daily basis as a simple information that the transmission can be read, or not.

(Kita biasa dengar perbualan seperti di atas. "Saya terima anda 5 dan 9!" adalah satu laporan audio yang biasa kita beri kepada rakan dihujung jaluran. Laporan audio ini kita biasa gunakan dalam sesi QSO harian kita sebagai pemberitahuan adakah maklumat kita diterima atau sebaliknya.)



But unfortunately, we sometimes hear friends who made mistakes in this basic understanding of Readability and Strength usage. I'm sure they did not realised it. For example, how often do we hear people giving reports of "4 and 8" in a QSO through repeater? I am pretty sure that what he/she meant was "4 and 9" most of the time, knowing that he/she is actually within the strong coverage of that repeater at the moment.

(Tetapi malang sekali, kita kadang-kadang mendengar kesilapan dalam pemberian laporan audio ini yang dilakukan oleh rakan-rakan dan saya percaya mereka tidak menyedarinya. Sebagai contoh, biasa tak dengar laporan "4 dan 8" dalam sesi QSO menggunakan repeater? Saya pasti dia sebenarnya maksudkan "4 dan 9" pada kebanyakan keadaan, lagipun dia sebenarnya berada di kawasan liputan yang kuat pada repeater yang terbabit.)

Readability, in my opinion is more important for voice transmission rather than signal strength. An extremely strong signal of 9 doesn't give any use if the readability is 1. I usually report readability without giving any signal strength indication. I don't look at the S Meter while I'm driving anyway.

(Kebolehbacaan, pada pandangan saya adalah lebih penting di dalam transmisi audio berbanding kekuatan isyarat. Kekuatan signal yang sangat kuat pun tak guna kalau kebolehbacaan 1. Saya biasanya melaporkan kebolehbacaan saja, tanpa memberikan kekuatan isyarat radio tu. Saya kalau tengah memandu, tak tengok kat S Meter pada rig saya tu!)

I hope this information is useful, and please correct me if I am wrong. I am no expert in this issue, just sharing my opinions.

(Jadi rakan-rakan, saya harap maklumat ini berguna, dan sila tegur jika ada kesilapan. Saya bukan pakar, hanya nak kongsi pendapat saja.)

2 comments:

  1. betul ar tu..mana ade 4 dan 8..

    ReplyDelete
  2. Bila dah terbiasa, orang orang yang baru seme ngikut.. itu la citenyeee....

    ReplyDelete